Sunde og nemme snacks til bilturen

Du kender problemet: Familien skal afsted på tur, og knap er I bakket ud fra garagen, før ungerne på bagsædet råber, at de er sultne!
Det er sådan set nemt nok at løse, man kan jo bare stikke dem noget at spise. Nu er det så bare ikke altid man har lyst til at have kiksekrummer eller chokoladefingre ud over hele bilen. For slet ikke at tale om al den ekstra energi mange nemme (men også meget sukkerholdige) købesnacks indeholder. Heldigvis er det nemt og hurtigt at forberede sine egne sunde og børnevenlige snacks til køreturen.

Proteinrig snack i en håndevending

Det er fantastisk enkelt at forberede en ultra sund, nærende og lækker snack på forhånd. Hemmeligheden er lavet af kikærter og hedder hummus. Fordelen ved denne dip er, at den kan varieres i det uendelige. Man kan holde sig til den traditionelle opskrift med hvidløg og citron eller lave en mere sydamerikansk inspireret variant ved at krydre med tacokrydderi for eksempel. Derudover kan hummus laves af både almindelige hvide bønner eller butter beans, hvis man går hen og bliver træt af kikærter.
Uanset smagsvariant skal der blot nogle friske grøntsager i stave til, og man har en lækker og mættende snack, der ikke krummer!

Sundt guf til små slikmunde

Selvom det smager godt, kan det selvfølgelig også blive en tand for sundt sommetider. Så hvis lækkersulten melder sig undervejs, er det rart at have nogle søde, men dog ikke alt for usunde alternativer til slikposen parat.
Her kan man for eksempel bruge dadler med lakrids. Man skal blot bruge en pose dadler uden sten og noget lakridspulver. Det hele rystes sammen i en pose, og vupti har man det lækreste guf, fyldt med både kostfibre, jern og magnesium.
En anden mulighed er at lave en lækker portion Trail Mix. Det er ganske enkelt blot en blanding af forskellige nødder, kerner og tørret frugt. Så her er det bare om at vælge, hvad man bedst kan lide, kun fantasien sætter grænser. Det kan for eksempel være mandler, valnødder, ristede solsikkekerner, tørrede bananer og rosiner.

Skærmfri underholdning til bilturen

Hvis du er en af dem, der skal med familien på kør-selv-ferie til sydens sol i sommerferien, frygter du måske lidt de mange timer i bilen med utålmodige unger på bagsædet. Der er ganske vist tablets og telefoner til at holde de yngste passagerer beskæftiget et godt stykke tid, men ind imellem er det jo rart, at poderne kan hvile øjnene, og det sker jo også, at man løber tør for strøm.

Hvis det er tilfældet, er der ingen grund til panik. Det er bare om at finde de gode, gamle observations-lege frem igen!

Jeg-kan-se-lege: Perfekt tidsfordriv til en lang køretur

Jeg-kan-se-lege er en ultra simpel og hyggelig måde at fordrive nogle timer i bilen på. Som navnet antyder, går det i al sin enkelhed ud på at være den første til at få øje på det, man leder efter. En af deltagerne siger for eksempel “jeg kan se noget grønt”, og de andre skal så finde det, der tænkes på. Inden man starter, aftaler man, om der må kigges efter ting inde i bilen eller kun udenfor. Der må gerne stilles spørgsmål, men kun noget der kan besvares med ja eller nej. Den første, der observerer det valgte objekt, vinder og vælger så noget nyt, og sådan går legen videre. Man kan fortsætte, til man ikke gider mere eller give point for hvert rigtigt svar, og kappes om at nå først til ti for eksempel.
Jeg-kan-se-lege kan varieres på masser af måder. Hvis børnene er gamle nok, kan man skifte sprog og få øvet ordforråd på for eksempel engelsk oven i hatten.

Fordele ved at lege observations-lege i bilen

Udover at være god hjernegymnastik, er observations-lege også en meget social aktivitet. Alle i bilen kan være med, inklusive den der kører. Som chauffør er man jo ellers ofte udelukket fra at deltage i underholdning undervejs, men det er altså ikke tilfældet her. Observations-lege fremmer desuden en god familiedynamik ved at være en tid med hygge og samvær, frem for at hver enkelt sidder fordybet i sin egen aktivitet, hvad enten det er bag en bog eller en tablet.

Derfor skal du spise ingefær

Hvis du ikke er hoppet på trenden med at drikke ingefærshots endnu, så skulle du virkelig overveje at gøre det. Der er nemlig masser af gode grunde til, at ingefær er blevet så populært. Ikke alene har det en uimodsigelig effekt på forkølelse, det smager også helt fantastisk, når man først lærer at bruge det.

Ingefær styrker immunforsvaret

Ingefær stammer oprindeligt fra Asien, hvor planten har været flittigt brugt i madlavningen i århundreder. Den skarpe og gennemtrængende smag giver et lækkert pift til de retter, hvor den indgår, og roden kan bruges i både hovedretter og desserter.
Ingefær har blandt andet et højt indhold af antioxidanter og er derfor med til at styrke immunforsvaret generelt. Der er altså god grund til at gøre det til en fast ingrediens i dit køkken, og da ingefær er utroligt alsidigt, er det ydermere nemt at variere brugen af det.

En nem måde at få den sundhedsfremmende rod ind i sin daglige kost på er at vænne sig til at bruge lidt revet ingefær som pynt på maden. Da smagen er stærk, skal der ikke bruges store mængder, men en lille teskefuld er tit passende. Revet ingefær kan også med fordel tilsættes for eksempel råkostsalat eller blandede salater. Laver man en wokret eller noget andet hurtigt på stegepanden, er det også nemt lige at smide en håndfuld revet ingefær i her.

Ingefær er godt for blodomløbet

Udover at være generelt styrkende for immunforsvaret, har ingefær mere specifikt en positiv virkning på blodomløbet. Det skyldes til dels at ingefær har et højt indhold af kalium. Kalium virker blodtryksregulerende ved at få kroppen til at udskille mere natrium (salt) gennem nyrerne, og dermed opretholde en bedre saltbalance. Ingefær er altså en fantastisk allieret i kampen mod forhøjet blodtryk.
Alle disse grunde gør derfor ingefær til et levnedsmiddel, der bør have sin faste plads i dit køkken, hvis det ikke allerede har det. Start eventuelt med at drikke en kop ingefær-te med citron hver morgen for at vænne dig til smagen. Derfra kan du så udvide brugen til resten af din madlavning.