Da der for tiden er meget fokus på problemer med olieslam i dieselbiler, vil jeg komme med vores bud på en løsning.

Problemet opstår, når en del af olien bliver tilbage i bundkarret sammen med en masse slam. Denne slam sætter sig i filtret ved oliefremførslen til turboladeren og brænder turboen af, når den stopper til. Det er ikke nok blot at skifte den defekte turbo, da hele processen så vil ske igen og i værste fald lave motorhavari.

Årsagen til de dyre turbonedbrud skyldes, at bilens olie bliver nedbrudt for hurtigt i motoren, bl.a. forårsaget af for mange koldstarter og for korte ture. Det bliver derefter til olieslam, der tilstopper systemet og kan havde den konsekvens, at turboen går i stykker grundet manglende smøring.

De syge dieselmotorer bliver ofte opdaget, når de dumper til syn pga. dårlige røggastal. Det betyder at de udleder for meget sod. Værkstederne begynder så at skifte dyre stumper ud fra en ende af. Det starter måske med en ventil, og når det ikke hjælper begynder man at udskifte dyre dele som partikelfilter og dyser. Her oplever bilejeren ofte at skulle vinke farvel til 40.000-50.000 kroner – og det er uden garanti for at motorerne kommer på rette spor igen. Sådan opleves det i hvert fald hos J.R. Autoteknik ifølge Peter Herstad.

Hos FDM oplever man en masse dyre motorskader der skyldes, at folk har et kørselsmønster, der ikke matcher til de moderne dieselmotorer. Det kan bl.a. skyldes at bilejerne behandler deres dieselbilser som var de benzinbiler, og de bliver derfor ikke anvendt under de optimale vilkår. Disse dårlige driftsbetingelser forårsager desuden det problem, at motorolien bliver fortyndet med dieselolien.

Vi, hos TUNAP, har en løsning på problemet – Forebyggelse. En god vedligeholdelse kræver ofte en effektiv forebyggelse, og jeg mener det er fuldstændigt essentielt at undgå tidlige, dyre og unødvendige udskiftninger. En løsning til netop dette problemet, ville umiddelbart være en indvendig motorrens af TUNAP.

Ved at forebygge og dermed handle langsigtet, slipper du for unødvendige reparationsomkostninger, beskadigelse af miljøet samt belastning af motor og turbo. Derfor er vores motorrens uden farlige opløsningsmidler, så sørg for at jeres autoværksted bruger vores løsning.